Studietur: Myanmar er noget helt andet

Eleverne fra Hillerød Handelsgymnasium ville prøve noget andet end en traditionel studietur. I Myanmar byggede de bro mellem undervisningen og virkeligheden i en kultur, som er radikal anderledes fra den danske.

De stod på rad og række i deres skoleuniformer, malet med sandeltræspudder i ansigterne og med en rose i hånden. Børnenes begejstring kunne spores på lang afstand i deres smil og nysgerrige blikke. De danske elever fik en nærmest royal velkomst, da de besøgte en lokal skole i Myanmar. Og oplevelsen står klart som en af de største på studieturen.  

”Selvom de ingenting havde, gav børnene os små gaver. Jeg havde ikke rigtig lyst til at tage imod dem, men det betød meget for dem, at de kunne give os noget. Det var specielt at opleve, hvordan folk der har så lidt, giver så meget væk”, fortæller Anna Hauberg-Møller, som går i 3. H på Hillerød Handelsgymnasium.

Se programforslag og priseksempler på studieture til Myanmar her.

I efteråret 2016 rejste 24 elever og to lærere fra Hillerød Handelsgymnasium på studietur til det uudforskede land, Myanmar. Efter en længere diskussion om destinationer for studieturen faldt valget på det omstridte udviklingsland. Det var Anna Hauberg-Møller, som foreslog det i klassen.

”Jeg vidste ikke meget om Myanmar, udover at vores lærer havde nævnt det et par gange i undervisningen. Men jeg kunne godt tænke mig at opleve det. Mange klasser rejser til New York eller London på studietur, og det er sikkert også spændende – men Myanmar er noget helt andet”, siger Anna Hauberg-Møller.  

Studieturen til Myanmar var et oplagt supplement til undervisningen om vækstøkonomier i faget International Økonomi, og rejsen faldt samtidig i tråd med klassens studieretningsfag, Kulturforståelse. Ifølge lærer Lars Pedersen var formålet med studieturen at opleve et udviklingsland med egne øjne samtidig med, at det var en dannelsesrejse for eleverne.

I Myanmar foregår meget transport i hestevogne.

”Mange af eleverne havde ikke været i et udviklingsland eller i Østen før, så de har fået en meget større indfaldsvinkel til, hvordan verden er. De har fået uforglemmelige oplevelser og indtryk, som kommer til at danne grundlag for, hvad de mener, når de bliver udsat for en debat i samfundet herhjemme”, forklarer han.

De har en anden respekt for hinanden

Myanmar er på mange måder anderledes fra det liv, vi kender i Danmark. Det er et af de mest uberørte lande i verden efter flere årtier med diktaturstyre og boykot af turisme og udenlandske medier. Tiden har med andre ord stået stille de sidste 30 år. En stor del af befolkningen lever under primitive forhold, hvor presenninger og plastik udgør boligen, og landbrugsmaskiner bliver trukket af heste. Blandt frodige skove og betagende bjergkæder dukker guldbelagte pagoder op i landskabet, som vidner om, at størstedelen af befolkningen er buddhister. Myanmarernes måde at være på var noget af det første, som Anna Hauberg-Møller bed mærke i, da de ankom til Myanmar.

”Den første tur i bussen var helt stille, vi sad alle sammen og kiggede ud af vinduerne. Det var meget anderledes. Folk gik rundt uden sko, og både mænd og kvinder havde nederdel på. Men jeg lagde særligt mærke til, hvor venlige myanmarerne var. De havde stor respekt for os og tog vores kufferter for at hjælpe os. Det var lidt specielt. Vi opdagede også hurtigt, at vi kunne lade vores ting stå i templer uden at bekymre os om, om det stadig var der, når vi kom tilbage. Det ville jeg aldrig gøre hjemme i Danmark. Det var som om, at de havde en anden respekt for hinanden”, fortæller hun.

Gadebilledet i Myanmar.

De centrale temaer for studieturen var de kulturelle forskelle og et indblik i, hvordan det er at drive virksomhed i Myanmar. På den lokale skole, ’Mothers Home Education Center’, fremlagde de danske og myanmarske elever hver en præsentation om deres hjemland. De myanmarske elever syntes, det var underligt, at danskerne danser om juletræ – og de danske elever oplevede en skole, hvor der kun er få computere, og hvor man sidder på gulvet og modtager undervisning. Programmet indebar også et besøg på Den Danske Ambassade og et virksomhedsbesøg hos Mærsk. 

Hillerød Handelsgymnasium besøgte ’Mothers Home Education Center’ i Myanmar.

Studieturen gjorde det sjovere at skrive opgave

Inden klassen rejste til Myanmar var de blevet undervist i kulturteori og økonomiske udviklingsmodeller for udviklingslande. Da de kom hjem til Danmark igen, blev de bedt om at løse en opgave, hvor de skulle bruge de iagttagelser, de havde gjort sig på studieturen.

”Det var spændende at koble teorien på det, vi havde oplevet i Myanmar. Det går pludselig op for én, at det faktisk er rigtigt nok, det vi lærer i skolen”, siger Anna Hauberg-Møller. For klassekammeraten Michelle Sackmann Jensen havde studieturen også et større fagligt formål. Hun havde allerede inden afrejse bestemt, at hun ville skrive Studieretningsprojekt om Myanmar.  

”Jeg skrev om økonomisk vækst i Myanmar, hvor jeg lavede en kulturanalyse og undersøgte mulighederne for at investere i landet. Besøget hos Mærsk gav mig et godt indblik i hvilke udfordringer, der er ved at føre forretning i landet – og oplægget på den danske ambassade gav en forståelse for landets udvikling og interne konflikter. Jeg havde læst en masse om Myanmar, inden vi tog afsted, men det giver en anden forståelse at se og opleve tingene tæt på. Det gjorde det lidt sjovere at skrive opgave”, siger Michelle Sackmann Jensen.

I Myanmar foregår meget håndværk stadig uden elektroniske maskiner.

Det er nogle helt andre forretningsmæssige udfordringer, man møder i Myanmar end hjemme i Danmark. Lærerne og eleverne lagde især mærke til den manglende infrastruktur, og hvordan tunge lastbiler med containere skulle ind igennem byen for at komme til havnen, hvilket skabte store trafikpropper. For Michelle Sackmann Jensen har studieturen åbnet hendes øjne for, hvordan tilværelsen kan være andre steder i verden.

”Det var spændende at opleve et land med en anderledes kultur. Mange havde hverken vand eller strøm i deres huse, så man begynder at sætte pris på de ting, man selv tager for givet herhjemme. Og så lærer du først din egen kultur bedre at kende, når du møder noget, der er helt anderledes”, fortæller hun.   

Man skal opleve både det gode og det dårlige

Lars Pedersen brugte en del tid på at snakke med eleverne om, hvilke indtryk der ville møde dem, når de kom til Myanmar, og hvordan man skal opføre sig i en fremmed kultur. Efter at have oplevet Myanmar er både Anna Hauberg-Møller og Michelle Sackmann Jensen enige om, at det er vigtigt at være åben overfor det, der er anderledes, når man rejser til et fremmed land.

”Vi kunne ikke bare gøre, som det passede os. Vi var gæster i landet, derfor skulle vi tænke over, hvordan vi opførte os og have respekt for deres kultur. Jeg vil klart anbefale, at man tager det hele med, når man tager på en studietur som den her. Både det gode og det dårlige, så man får et samlet indtryk”, siger Anna Hauberg-Møller. Michelle Sackmann Jensen anbefaler andre klasser at rejse til Myanmar, hvis man har den rette indgangsvinkel.

”Det er vigtigt at være åben, for det er et meget anderledes land. Myanmarer tænker på en helt anden måde end os danskere. Man skal også være forberedt på, at man oplever fattigdom, når man rejser til Myanmar. Man kan godt få lidt dårlig samvittighed, selvom der ikke er så meget, man kan gøre”, fortæller hun.

Lærer Lars Pedersen råder andre skoler til at være forberedt, når man rejser på studietur til et udviklingsland som Myanmar.

”I et land som Myanmar opstår der ind i mellem udfordringer, som skal klares. I de tilfælde er det rart at have et samarbejde med et solidt og nærværende rejsebureau. Vi brugte Unitas Rejser i Silkeborg, som lyttede til vores behov, og det var med til at give en god tur. På en studietur som denne vil man naturligt opleve meget primitive forhold, men vælger man at rejse til et udviklingsland, er Myanmar et godt valg. Landet er et af de fattigste i Asien, men man føler sig alligevel tryg og godt tilpas”, siger han.

Michelle Sackmann Jensen til venstre og Anna Hauberg-Møller til højre.

Gode råd fra lærer Lars Pedersen til studieturen til Myanmar:

  • Sæt dig grundigt ind i landets normer og historie og forbered dine elever på, at de møder en anderledes kultur
  • Start planlægningen i god tid, så der er større sandsynlighed for, at I kan arrangere besøg og evt. et samarbejde med et udviklingsprojekt i landet
  • Husk, at medbringe en værtsgave ved besøg
  • Vær forberedt på, at tid er noget andet i Myanmar end i Danmark – hvis det trækker ud med hestevognen, tænker de lokale ikke videre over det. Kom omvendt gerne i god tid til busafgange, da de ofte kører før tid     
  • Når I rejser på studietur til Myanmar, skal det ikke være så struktureret – I skal opleve
  • Lad være med at fotografere militære anlæg, miltære køretøjer og soldater
  • Hav lys i telefonen eller hav en lille lygte med, for I vil opleve at strømmen går engang i mellem
  • I vil ofte blive mødt af ordet ”Minglabar”, som betyder ”Hej”
Hillerød Handelsgymnasium på studietur i Myanmar.

Klik nedenfor og se rejseforslag på

Studietur til Hamborg | Studietur til Sydafrika | Studietur til Washington 

Er du interesseret i en studierejse med faglig dybde og kulturelt indhold, så læs mere her.