Bruger skolerejsens succes oplevelser i det daglige liv på skolen

Riverrafting, svævebane, sommerbobslæde og rappelling. Husby Efterskole i Vestjylland har prøvet det hele på deres skolerejse til Tjekkiet.

Interview med Jesper Wedel, forstander på Husby Efterskole

Når Husby Efterskole er på adventure rejser til Tjekkiet, styrker det sammenholdet mellem eleverne, der alle får prøvet både fysiske og personlige grænser af. Og det er et plus, når eleverne kommer hjem på efterskolen, fortæller forstander Jesper Wedel.

Riverrafting, svævebane, sommerbobslæde og rappelling. Husby Efterskole i Vestjylland har prøvet det hele på deres skolerejse til Tjekkiet. Rejsen, som var tilrettelagt af Unitas Rejser, bød på vilde, udfordrende og grænseoverskridende oplevelser på alle niveauer. Og det er en stor fordel, at der er noget for alle, forklarer forstander Jesper Wedel:

”Udfordringerne kan tilpasses den enkelte, og der er ingen, der står og håner hinanden, hvis nogen føler sig presset. Der er en forståelse for, at nogle er mere usikre, for det er langt at rappelle 38 meter ned ad en mur. Den eneste, der grines af, er mig, fordi jeg ikke tør.”

Der er taget hånd om rejsen

Jesper Wedel har tidligere selv arrangeret efterskolens rejser, men han ser en stor fordel i, at det er et rejsebureau, der tager sig af alt det praktiske. Det giver mere tid til eleverne, og det gør, at lærerne ikke skal rende rundt med kort, når de skal finde vej. I stedet kan de koncentrere sig om at bruge tiden med eleverne, og det ligger der en frihed i, mener han og tilføjer, at der er flere årsager til, at skolen ikke selv står som arrangør.

Vi har valgt Unitas Rejser, fordi det er hos dem, vi får mest kvalitet for pengene. Jeg er klar over, at det ikke altid er den billigste løsning, men jeg føler mig godt guidet igennem hjemmefra, og vi får for eksempel en liste over, hvad vi skal, så jeg oplever, der er godt styr på det hele, og der er taget hånd om alt for os.

Jesper Wedel, forstander Husby Efterskole

Eleverne er trygge

Det gode ved adventure rejser er, at de styrker det fællesskab, som er vigtigt at have på en efterskole. Rejsen er med til at træne eleverne i samarbejdsøvelser, for ved mange af udfordringerne er det nødvendigt, at eleverne hjælper hinanden igennem. Derfor opstår der ofte også venskaber på tværs af de grupper, eleverne til daglig danner, og det er noget, der også er en styrke, når rejsen er slut, og hverdagen på efterskolen igen indtræder.

”De lærer hinanden bedre at kende, mens de føler sig presset i flere meters højde med sikkerhedsvire omkring sig. I de situationer hjælper de hinanden gennem udfordringerne, og vi oplever, at de tjekkiske guider på stedet har rigtig godt styr på sikkerheden. Eleverne føler sig trygge, og der er mange hænder til at støtte op om dem. Vi havde otte guider til at tage sig af vores 56 elever,” siger Jesper Wedel og tilføjer: ”Når vi kommer hjem fra skolerejsen, kan vi mærke, at eleverne er blevet rystet tættere sammen og har fået en større forståelse og respekt for hinandens forskelligheder. Vi kan bruge succesoplevelserne i det daglige liv på efterskolen, for hvis de er kede af det, kan vi altid henvise til adventure turen, og vi siger sommetider til dem: Kan du huske, da vi var dernede? Da kunne du godt, selvom du ikke turde i starten.”

Klik nedenfor og se rejseforslag på

Adventure rejse til Tjekkiet | Adventure rejser til diverse rejsemål | Alle skolerejser | Alle studieture

Er du interesseret i en studierejse med faglig dybde og kulturelt indhold. Læs mere her