Angrib din flyskræk

Hjertet hamrer i brystet, sveden pibler frem, og du har allermest lyst til at flygte. Det er unaturligt for mennesket at flyve, og undersøgelser viser, at hver tredje flypassager har flyskræk. Men der er heldigvis råd for at slippe af med skrækken.

Angst er en grundlæggende følelse, som vi alle mærker. Hvis et hus brænder, eller en løve angriber os, registrerer vi, at det er farligt, og vi flygter. Angsten bliver aktiveret som en overlevelsesmekanisme. Det er det samme, der sker, når nogle mennesker bliver bange for at flyve.

”Vores krybdyrhjerne er ikke programmeret til at skulle højt op i luften. Nogle mennesker føler sig fastlåst, når de stiger ombord på et fly, fordi de ikke har mulighed for at flygte, hvilket gør, at angsten bliver udløst”, forklarer Kathrine Marie Elmer, som er pilot og flyvepsykolog.

Når man oplever flyskræk, er det altså vores grundlæggende angst, der spiller os et puds. Flyskrækken kan komme som et lyn fra en klar himmel, men i bund og grund handler det om, at vi ved en fejl kobler de kropslige symptomer sammen med, at det er farligt at flyve. De fleste mærker angsten ved, at hjertet pludselig begynder at banke, man begynder at svede, og man føler ubehag i kroppen. Disse angstsymptomer kommer fra krybdyrhjernen, men det er ikke ensbetydende med, at det er farligt at flyve. Grunden til at angsten bliver udløst, kan være forskellig fra person til person.

”Det kan eksempelvis være, at du har oplevet ubehag ved turbulens på en tidligere flyvning, eller du har fået børn, og pludselig føler dig mere sårbar. Angsten kan også komme, når du er udsat for stress og er sårbar i en periode – her kan der både være tale om arbejdsrelateret stress, skilsmisse eller tabet af et familiemedlem. Hvis du er udsat for stress, forringes din evne til at tænke logisk, hvilket betyder, at angsten tager over.  Her kan du fejlagtigt komme til at koble angstsymptomerne sammen med det at flyve”, siger Kathrine Marie Elmer.

Omprogrammér din hjerne

Mange tror, at de kan dulme flyskrækken med alkohol eller piller, men ifølge Kathrine Marie Elmer er der ingen nem løsning på flyskræk. Til spørgsmålet om hvor vidt flyskræk kan kureres, svarer hun klart ja.

”Flyskrækken kan sagtens kureres, men det kræver, at du går aktivt til værks. Vores angstcenter i hjernen ligger lige ved siden af vores hukommelsescenter, derfor er vi utrolig gode til at lagre angst. Når man oplever flyskræk, er det fordi man har lavet en fejlkobling i sit tankesæt. Derfor skal man forsøge at omprogrammere sin hjerne og sætte stikket rigtigt i igen”, siger Kathrine Marie Elmer.

Flyskrækkurser handler ofte om at få viden om flyvning, hvilket kan hjælpe en smule. Men det kan også være med til at fodre det kontrolbehov, som mange mennesker føler i forbindelse med flyskræk. Ifølge Kathrine Marie Elmer er problemet, at man aldrig kan få den fulde kontrol, når man er oppe og flyve, og derfor har man tabt kampen på forhånd.

”Det handler om at give slip, og det er forskelligt, hvad der trigger folk. Derfor er den bedste behandling mod flyskræk den individuelle behandling. Man kan løse det ved samtaleterapi, hvor man går ind og kigger på, hvor flyskrækken stammer fra. Man skal bruge sin logiske sans, da det er den, der får os til at arbejde anderledes med tingene”, siger Kathrine Marie Elmer.  

Fem gode råd mod flyskræk

  1. Acceptér at du har flyskræk. Tankemønstret og frygten for at flyve starter ofte allerede derhjemme, når man bestiller flybilletten. Du har bygget flyskrækken op, og angsten vil derfor være til stede lige meget hvad. Så i stedet for at tænke ”Åh nej, bare jeg ikke får flyskræk”, så erkend at du får det, så du kan forholde dig til, hvordan du skal håndtere det.
  2. Angrib flyskrækken.  For at komme af med flyskrækken bliver du nødt til at angribe den. Det hjælper ikke at flygte ved at undgå at flyve. Du skal eksponere dig selv for angsten, fordi den er ulogisk. Du er nødt til at mærke følelsen for at kunne overkomme den. På den måde kan du skabe en ny hukommelse omkring, at det faktisk er okay at flyve.
  3. Flyt dine tanker. Lad være med at bruge energi på at sidde og lytte og prøve at skabe kontrol, da man kan fejltolke hver eneste lyd, der kommer fra flyet. Det er umuligt at tænke to tanker på én gang. Prøv derfor i stedet at tælle stolerækker, lyt til musik eller tal med den du rejser med eller sidder ved siden af.
  4. Undgå at søge viden om flyulykker. Det er med til at skabe katastrofetanker og skrækscenarier, som forværrer din flyskræk.
  5. Spis og drik ordentligt. Du skal sørge for, at du har balance i kroppen. Dehydrering gør f.eks., at man bliver svimmel, hvilket kan være med til at provokere angsten.

Farligere at køre bil end at flyve

I løbet af 6 måneder dør ca. 21.000 bilister på de amerikanske motorveje, det tal svarer omtrent til det samlede antal omkomne passagerer i den kommercielle flyvnings 60 års historie. Sammenligner vi flyvning med bilkørsel, målt på antallet af befordrede kilometer, er kommerciel flyvning ca. 25 gange så sikkert som bilkørsel. Det er altså farligere at køre hen til lufthavnen, end at sidde i flyet.

(Kilde: U.S National Safety Council, The Boeing Company)

Kathrine Marie Elmer har arbejdet som erhvervspilot ved forskellige luftfartsselskaber i Europa. Sideløbende med pilotjobbet har hun arbejdet som frivillig offerrådgiver for Dansk Røde Kors, taget en pædagogisk diplomuddannelse i psykologi, været studievært på TV2 og TvDanmark og uddannet sig som flyveinstruktør (TRI).

Læs om Raptim