Rejsen til Ghana gav større fagligt udbytte end traditionelle studieture

”Det vigtigste ved rejsen til Ghana var, at eleverne fik et andet perspektiv på deres eget liv og tilværelse hjemme i Danmark".

Interview med Anders Midtgaard fra Viborg Gymnasium

Som kulmination på et længere undervisningsforløb om Ghana rejste 3. g’erne fra Viborg Gymnasium til det afrikanske land for at opleve kulturen, naturen og historien på nærmeste hold. Den grundige forberedelse og indsigt i landet gjorde, at eleverne kom hjem med et fagligt udbytte ud over det sædvanlige.


En fugtig varme ramte som en mur, mens lyden af menneskemylder og gademusik fyldte luften. Gymnasieeleverne satte for første gang fødderne på ghanesisk jord. Sanserne mødtes i en kaotisk symfoni i en fremmed verden - flere tusinde kilometer fra de trygge, danske rammer. 

Her startede studierejsen til Ghana for 20 elever og 2 lærere fra Viborg Gymnasium. Rygsækken var pakket med viden og teori, og nu skulle den ghanesiske kultur opleves på egen krop. Studierejsen var klimaks på et længere forløb om Ghana, som havde dannet rammerne for elevernes undervisning hele vejen igennem deres gymnasieforløb. Anders Midtgaard underviser i historie og samfundsfag og var en af de lærere, som var med 3. g’erne i Ghana.

”Det vigtigste ved rejsen til Ghana var, at eleverne fik et andet perspektiv på deres eget liv og tilværelse hjemme i Danmark. Når de brokker sig over, at SU’en bliver sat ned, er det sundt at kunne se tingene fra en anden vinkel. I mødet med ghaneserne har de oplevet, at der er andre, der har det værre end dem og samtidig en kultur, som rummer en større nærhed, end vi kender i Danmark”, fortæller Anders Midtgaard.

Viborg Gymnasium på studietur i Ghana. Unitas Rejser

For Anders Midtgaard er det vigtigt ikke kun at uddanne gymnasieeleverne fagligt, men også alment og kulturelt. Ifølge ham har studierejsen til Ghana givet eleverne et større perspektiv på verden, end de ellers ville have fået på den gængse studietur. På rejsen mødtes de med en venskabsklasse fra en ghanesisk skole, som de løbende havde haft kontakt med inden afrejse. De viborgensiske gymnasieelever fulgte den ghanesiske undervisning, hvor de fik indblik i, hvordan undervisningsforløb adskiller sig fra hinanden i to forskellige samfund. Eleverne fik også en kulturel oplevelse i en ghanesisk ungdomsklub i lokalsamfundet. At møde jævnaldrende, som lever under helt andre forhold, gjorde indtryk på de danske elever.

”Det var et kulturmøde mellem unge fra et traditionelt afrikansk samfund og unge fra et moderne dansk samfund. Vi snakkede om, hvad forskellen er på at være ung i Ghana og ung i Danmark. I Ghana kan man som ung ikke forvente, at man bliver hørt i beslutningsprocesserne, mens danske unge helt automatisk er en del af beslutningerne. Det at de ghanesiske unge skal kæmpe en hel del mere, var noget eleverne særligt lagde mærke til”, siger Anders Midtgaard.  

Eleverne var velforberedte hjemmefra

Eleverne fra Viborg Gymnasium havde en helt særlig indgangsvinkel til rejsen. Klassen er nemlig en såkaldt ’Ghana-klasse’, som er et produkt af gymnasiereformen fra 2005 med henblik på at skabe et større samarbejde på tværs af fagene. Viborg Gymnasiums tanke er, at det er nemmere at samarbejde på tværs af fagene, hvis man har et særligt fokus at samle sig om. Valget faldt på Ghana. Det betyder, at alle lærerne på linjen forsøger at have Ghana eller Afrika i fokus, hvad enten det er i fysik, musik, historie eller samfundsfag. Ifølge Anders Midtgaard har det haft en stor betydning for elevernes engagement i studierejsen og ikke mindst udbyttet af den.

”Vi forbereder eleverne ved at fylde så meget viden på dem om Ghana som muligt, inden vi tager afsted. Det betyder, at de har en bedre forståelse for, hvad de ser og oplever, når de kommer derned. Studierejsen er på den måde en kulmination på hele forløbet, og forberedelsen gør, at de kan reflektere over deres personlige oplevelser, i det de har lært rent fagligt”, fortæller han. 

I samfundsfag blev eleverne blandt andet undervist i kulturteorier, og hvordan kulturer adskiller sig fra hinanden.

Indkvarteret ved ghanesisk familie

Som en del af studierejsen blev eleverne delt ind i grupper og indlogeret hos en ghanesisk familie i to døgn i en traditionel landsby. Og når Anders Midtgaard spørger ’Ghana-klassen’, hvad der var den største oplevelse på studierejsen, er det denne, som bliver nævnt igen og igen.

”Eleverne var lidt nervøse og bange for at skulle ud og bo i landsbyen, men det viste sig at blive den største oplevelse på rejsen. Det var her, de kom tættest på ghaneserne og den ghanesiske kultur”, siger Anders Midtgaard.

Han kommer igen ind på, hvor stor en betydning forberedelsen inden rejsen havde for elevernes tilgang til de kulturmøder og oplevelser, som de fik på rejsen til Ghana.

”De var utrolig opmærksomme på, at de skulle have noget ud af turen. Når man rejser på studietur til f.eks. Paris eller London, har eleverne ofte fokus på, hvornår de har fri, så de kan komme ud at shoppe. Det har været fuldstændig modsat på den her tur. De gik op i programmet, fordi de kom derned med formålet om at opleve kulturen og møde ghaneserne. Der har været mere fokus på det faglige, end der tit og ofte er på de traditionelle studieture. Det var dejligt”, siger Anders Midtgaard.

Han fortæller, at flere af eleverne har gjort brug af deres nye kontakter i Ghana i forbindelse med AT-opgaven, som de skulle arbejde med umiddelbart efter studierejsen. Helt oplagt for en globaliseringsklasse som deres, havde opgaven temaet: ”Grænser”.

De danske normer skal overvindes

Det kan for mange elever være grænseoverskridende at skulle agere i en fremmed kultur. Ghanas kultur er på mange områder forskellig fra den danske. Derfor råder Anders Midtgaard til, at man forsøger at skabe en stemning i klassen om, at de skal opleve noget, som er helt anderledes, fra hvad de kender herhjemme.

”Det er vigtigt at gøre klart for eleverne, at en studierejse til Ghana ikke er det samme, som en tur til London eller Berlin. Det kan være svært for os danskere at snakke med folk på gaden, men det skal man lægge fra sig på sådan en tur. Vi skal overvinde de normer, hvis vi skal komme ind på ghaneserne og få kulturmødet. Det handler om at være åben og positivt indstillet og så tage det hele, som det kommer – diarré, forsinkede busser og aftaler, der ikke holder – er en del af oplevelsen”, siger han.

Rejsebureau giver sikkerhed

Anders Midtgaard og Viborg Gymnasium bestilte flybilletterne til Ghana igennem rejsebureauet Unitas Rejser. Det samme gjorde de året forinden, men på grund af udbruddet af ebola i Vestafrika måtte de desværre aflyse studierejsen.

”Jeg er glad for den service, jeg får hos Unitas Rejser. De var til stor hjælp, da vi sidste år måtte aflyse turen. Vi fik uden problemer afbestilt vores flybilletter. Vi bruger et rejsebureau for at have sikkerheden. Det er rart at have nogen i baghånden, som har styr på tingene, hvis noget uventet opstår”, fortæller Anders Midtgaard.

Fire gode grunde til at rejse til Ghana på studierejse

  • Oplev en spændende kultur med levevilkår, som er anderledes fra de danske
  • Ghaneserne taler engelsk, så det er nemt for eleverne at kommunikere med de lokale
  • Det er sikkert at rejse i Ghana, det er et relativt velfungerende, demokratisk land
  • Der er en tæt historisk relation mellem Ghana og Danmark. Danmark har været til stede i Ghana siden 1700-tallet. Dengang var det i forbindelse med handel (bl.a. slavehandel), i dag er det i forbindelse med udviklingsarbejde

Se Viborg Gymnasiums video fra studieturen til Ghana

Bestil flybilletterne igennem Unitas Rejser og få større sikkerhed på studieturen

Viborg Gymnasium har købt flybilletterne til studieturen igennem Unitas Rejser, men de har selv stået for programmet og indholdet på studierejsen. Skal I rejse på studietur, og ønsker I selv at stå for programmet? I kan med god grund bestille flybilletterne igennem Unitas Rejser, på den måde får I en større sikkerhed, end hvis I selv køber flybilletterne over nettet.

>>> Læs mere om ’Flight Only’ i Håndbogen for skolerejser 

Klik nedenfor og se rejseforslag på

Studietur | Ski | Adventure og friluft | Storby

>>> Er du interesseret i en studierejse med faglig dybde og kulturelt indhold. Læs mere her…