#6 Program på skolerejsen

Når I har besluttet jer for, hvor skolerejsen skal gå hen, følger den vigtigste forudsætning for en vellykket skolerejse – et veltilrettelagt program. Programmets udformning afhænger af rejsemålet, hvilket formål I har med skolerejsen og naturligvis jeres budget.
Det er en stor fordel at forventningsafstemme, hvad I og evt. eleverne ønsker, at skolerejsen skal indeholde, inden I går i gang med planlægningen. Rejsebureauet kan hjælpe med inspiration til aktiviteter og seværdigheder, der kan være relevante for jer samt rådgive og vejlede om, hvad der reelt kan lade sig gøre indenfor de rammer, I har med at gøre. En god dialog og løbende forventningsafstemning er afgørende for, at I får den skolerejse, I ønsker. 
Herunder kan I få et overblik over hvilke ting, I skal forholde jer til i forhold til programmet indenfor de forskellige rejsetyper.

Der er ikke to skolerejser, der er ens. Derfor skræddersyr Unitas Rejser altid den enkelte skolerejse fra gang til gang, så det passer til netop jeres ønsker og behov. Det kan være, at I har egne kontakter på rejsemålet, eller I ønsker selv at stå for dele af programmet – det er op til jer. Rejsekonsulenterne har flere års erfaring med at planlægge programmer for forskellige rejsetyper og rejsemål.

Få besøg af en rejsekonsulent

I kan vælge, at rejsekonsulenten kommer ud og besøger jer på skolen, hvor I kan drøfte programmets indhold. På den måde kan I undgå en lang mailkorrespondance og evt. misforståelser. Det er også muligt, at rejsekonsulenten kan komme og holde et kort oplæg for eleverne inden afrejse, hvor de får indblik i, hvad de kan komme til at opleve på skolerejsen.

Ski

Når I skal planlægge en skolerejse på ski, er det en god idé at forholde jer til følgende:

Skileje/Liftkort

  • Hvor mange dage vil I stå på ski? 
  • Vil I stå på langrend eller alpin? Eller begge dele?
  • Vil I leje snowboard?
  • Medbringer I selv udstyr?
  • Har I elever med handicap eller skader, som har brug for særligt skiudstyr eller skal aktiveres ved andre aktiviteter?

Skiundervisning

  • Står I selv for skiundervisning eller vil I have tilknyttet en privat underviser?
  • Hvor mange elever skal have undervisning?

Alternative sne- og vinteraktiviteter

På mange skidestinationer er det muligt at lave meget andet end at stå på ski på skolerejsen. I kan vælge at lægge aktiviteter ind i programmet, som giver lidt afveksling i skiløbet. Det kan være en eftermiddag, en aften eller en hel dag, hvor I laver noget andet. Det giver mulighed for at samle eleverne på alternative måder.

Her er et samlet udpluk af aktiviteter fra forskellige destinationer: 
  • Sne-rafting
  • Kælk
  • Hundeslædetur
  • Isfiskeri
  • Skøjteløb 
  • Curling 
  • Aftenprogram i bjælkehytte
    med primitiv overnatning
  • Isklatring
  • Snescooter
  • Elgsafari
  • Fakkelture 
  • Natski
  • Bobslæde
  • Skihopbakke
  • Vandretur med snesko
  • Bueskydning

Adventure og friluft

Vil I på en skolerejse med adventure og friluftsliv, bør I forholde jer til elevernes fysiske niveau. Hvor svære skal aktiviteterne være, og skal der indgå aktiviteter alle dage i programmet eller kun et par af dagene? Det er afgørende, hvilket formål I har med skolerejsen. Handler det om at rykke elevernes grænser eller handler det om teambuilding? Eller en kombination heraf?
Jeres valg af rejsemål spiller naturligvis også ind – de forskellige destinationer udbyder forskellige aktiviteter i forskellige sværhedsgrader. 

Her er et samlet udpluk af aktiviteter fra forskellige destinationer:   
  • Canyoning 
  • Mountainbike 
  • Huleklatring 
  • Coasteering 
  • Trekking 
  • Klippeklatring 
  • Adventure parks 
  • Kajak
  • Dykning
  • Snorkling
  • Rappelling 
  • Segway
  • Ridning
  • Vandring
  • River rafting 
  • Sky walk adventure
  • Fisketur
  • Skovhuggere for et døgn
  • Off Road Scooter
  • Giant Swing
  • Paintball
  • Cykelparkour
  • GPS løb
  • Sky trampolin
  • Bueskydning
  • Golf

Storbyrejse og studietur

Vil I på en storbyrejse eller en studietur, handler det igen om, hvilket formål I har med skolerejsen. Har I en særlig indgangsvinkel til et bestemt rejsemål eller fagligt tema, som I ønsker at udfolde fra undervisningen? Er formålet at lære et sprog, udforske historien eller opleve musik? Eller er I en linjeklasse i biologi, som vil opleve og deltage i driften på en vingård? Mulighederne er mange.

Kendetegnet ved de fleste studieture sammenlignet med storbyrejser er et større elevengagement f.eks. i form af en opgave før, under eller efter turen, kontakt til lokale beboer, studie om lokal historie, geografi, arkitektur, samfundsforhold eller lignende. Mange skoler lader eleverne forberede oplæg om bydele, befolkning, historiske begivenheder osv., som de så fremlægger for hinanden undervejs.

Tag en dialog med en rejsekonsulent om, hvilke muligheder der er på en storbyrejse eller en studietur. I kan få tilrettelagt programmer med alt fra generel sightseeing til dybdegående vinkler på et særligt emne. Unitas Rejser har lokale samarbejdspartnere på de fleste store rejsemål og har hjulpet mange skolegrupper med individuelle ønsker og idéer til program.

Herunder kan I få inspiration til forskellige temaer
  • Gastronomi i Toscana 
  • Farmstay i Toscana
  • Bruxelles: EU og Nato 
  • San Francisco: Fra Flower Power
    til Silicon Valley
  • Fotorejse
  • Udveksling/samarbejde med
    lokale skoler
  • Virksomhedsbesøg
  • Besøg på institutioner 
  • Vandring på Caminoen
  • Klassisk musik, hestegalla og
    kunst i Wien 
  • Besøg YMCA i Sydafika,
    der arbejder med udsatte børn

Kombinér storby og adventure på skolerejsen

Storby og adventure kan med fordel kombineres på skolerejsen. Det kan f.eks. være på en skolerejse til Krakow, hvor I besøger Schindlers museum og udryddelseslejren Auschwitz de første dage og derefter bruger de næste dage på riverrafting, klatring og rapelling i bjergene syd for Krakow. Det kan give en god afveksling og luftforandring for eleverne efter nogle tunge og rørende besøg på museum. I har på den måde mulighed for at give eleverne oplevelser både med faglig tyngde og fysiske udfordringer. Kombinationen kan også indeholde kulturelle besøg på skoler og institutioner, eller pizzabagning i Toscana, hvor eleverne lærer at lave italiensk pizza.

Ankomst og afrejse på skolerejsen

Når programmet for skolerejsen skal planlægges, er der naturligvis en række praktiske ting at tage højde for f.eks. rejsetider, kørehviletid osv. Her er det særligt ankomst- og afrejsedagen, I skal være opmærksomme på, på skolerejsen.

Ankomstdagen

Tidsmæssigt skal der være en fleksibilitet, så der er plads til en evt. forsinkelse undervejs, uanset om det er med bus, tog eller fly. Programmet på ankomstdagen bør derfor ikke være af en karakter, hvor der følger økonomiske tab med sig, hvis et punkt i programmet er nødsaget til at blive udskudt eller aflyst.

Buschaufførerne har som udgangspunkt ikke mere køretid, når I ankommer til destinationen, og først efter 9 timer må de køre igen. Det skal der naturligvis tages hensyn til i planlægningen.
Indkvarteringsstedet har I som udgangspunkt først adgang til hen på eftermiddagen, men mange steder kan det arrangeres, at bagagen opbevares i et lokale i løbet af dagen.

Afrejsedagen

For busrejser kan der som udgangspunkt ikke rådes over bussen på afrejsedagen, da chaufførerne skal hvile i 9 timer før afgang. Hvis der i programmet er behov for bus den sidste dag, kan det aftales nærmere med en rejsekonsulent om at leje en lokal bus. Rejser I med fly, skal der alt efter afstanden fra overnatningsstedet til lufthavnen lægges tid ind, så I ikke kommer for sent til en flyafgang, hvis der f.eks. er tæt trafik til lufthavnen.

Der skal tjekkes ud fra indkvarteringstedet om morgen, og hvis I har program i løbet af dagen, kan det klares med, at bussen pakkes fra morgenstunden, eller at I får et lokale stillet til rådighed til opbevaring af bagage. Dette skal altid klarlægges i forbindelse med bestillingen af skolerejsen. Mange steder er det muligt at få adgang til omklædning og et bad før hjemrejsen.