”I det øjeblik tænkte jeg, at det her, det går helt galt”

På en sognerejse til Rom faldt Annelise Vestergaard på sit hotelværelse og fik et lårbensbrud. Hjælpen fra rejselederne og sygehuspersonalet var uvurderlig. En rejseforsikring må i fremtiden være nødvendigt, mener hun.

Interview med Annelise Vestergaard, deltager på en sognerejse med dansk rejseleder 

Peterskirkens kuppel. Rom. Unitas Rejser

Det var tidlig morgen. Klokken var 4. Annelise Vestergaard var netop vågnet og på vej ud på toilettet. Aftenen før var hun og hendes mand sammen med 10 af de andre sognerejsedeltagere taget på restaurant for at nyde feriens sidste aften. Før de gik fra hotellet til restauranten, havde Annelise været i bad og havde ladet det våde håndklæde ligge på badeværelsesgulvet. Da hun denne morgen gik ud på toilettet, nåede hun at tænde lyset, men inden hun registrerede, hvad der ellers skete, gled hun. Om det var på grund af det våde håndklæde fra aftenen før, ved hun ikke, men midt i faldet greb hun efter en træstol, der stod ved siden af toilettet. Den væltede, og i skyndingen greb hun i stedet ud efter muren. Troede hun. For det var i stedet bruseforhænget, hun fik fat i.

”I det øjeblik tænkte jeg, at det her, det går helt galt. Jeg væltede, og jeg ved ikke hvordan, men min mand fik slæbt mig ind i sengen igen, mens jeg blødte ud af næsen. Jeg husker, at jeg sagde til ham, at der ikke var nogen grund til at vække nogen af de andre så tidligt om morgenen,” siger Annelise Vestergaard, der i maj 2014 var på sognerejse med 29 andre deltagere til Rom med Unitas Rejser.

Benet bøjede forkert

Resten af morgenen lå Annelise Vestergaard i sengen ved siden af sin mand. Et par smertestillende piller, som de havde haft med hjemmefra, dulmede de værste af smerterne, men hun sov ikke, før en af de andre rejsedeltagere kom ind for at sige godmorgen til dem ved 7-tiden. Annelise Vestergaards ene ben bøjede til siden, og med sine egne ord, så hun ”træls ud i ansigtet”. Rejseleder Hanna Vajhøj Poulsen, som er sygeplejerske, blev tilkaldt, og da hun så Annelise Vestergaards ben, var hun ikke i tvivl om, at det måtte være et lårbensbrud.

”Jeg havde to par briller på, for jeg var rejseleder, men jeg er også uddannet sygeplejerske. Da jeg kom ind til hende på værelset, havde jeg en klar fornemmelse af, at hun havde fået et lårbensbrud, fordi det beskadigede ben roterede udad. Derefter kontaktede jeg allerførst SOS international, som er det nummer, der står på sygesikringskortet. Jeg vidste, det var vigtigt at have det danske system i ryggen, og de sagde, jeg skulle ringe efter en ambulance, ligesom de tog kontakt til den læge, der kunne italiensk,” siger Hanna Vajhøj Poulsen.

Det blaa kort

Pr. 1. august 2014 er det ikke længere muligt at ringe til en dansk alarmcentral gennem det gule sygesikringsbevis, som Hanna Vajhøj Poulsen gjorde. Det skyldes nye regler, som betyder, at alle danske statsborgere fra 1. august skal anskaffe sig et blåt EU-sygesikringskort (Det Blå Kort), fordi det gule sygesikringsbevis ikke længere kan bruges, når man rejser. Men Det Blå Kort giver ikke mulighed for at kunne ringe hjem til en dansk alarmcentral. Ønsker man at bevare muligheden for det, skal man derfor udover at have Det Blå Kort tegne en privat rejseforsikring gennem for eksempel Gouda Rejseforsikring.

>>> Læs om Det blå kort
>>> Læs om Gouda Afbestillingsforsikring og Gouda Rejseforsikring

Ambulancen til Annelise Vestergaard blev tilkaldt, og med i ambulancen sad Hanna Vajhøj Poulsen. Smerterne var slemme, og det gjorde det ikke mere behageligt, at vejene i Rom var ujævne, men ambulancemanden holdt Annelise Vestergaards ben på en måde, så det blev mere udholdeligt at ligge ned. Det første hospital, ambulancen kom til, var et offentligt hospital, men efterfølgende blev hun overflyttet til et internationalt privathospital.

Det skulle jeg nok klare

På dette tidspunkt ville Annelise Vestergaard allerhelst flyves hjem og blive opereret i Danmark:
”Jeg ville så gerne hjem og kunne ikke forstå, at de ikke kunne sende et fly efter mig. Det er jo ens skræk at blive syg, mens man er på ferie, og jeg kunne næsten ikke forstå, at jeg havde kunnet gå 15.000 skridt hver dag på ferien, og nu kunne jeg ikke andet end at ligge helt stille. Men jeg peb ikke. Jeg tænkte hele tiden, at det skulle jeg nok klare,” siger hun.

Efter et par dage blev Annelise Vestergaard opereret for sit lårbensbrud, og personalet på hospitalet var søde til at tage sig af hende. Der var taget helt hånd om operationen, og alt gik som planlagt. Det var derfor også besluttet på forhånd, at hendes mand skulle tage hjem sammen med resten af rejsedeltagerne og rejselederne, heriblandt Hanna Vajhøj Poulsen. Det ville nemlig ikke være muligt for ham at bo på sygehuset, og så aftalte de, at det var lettest, at han tog hjem, og at Annelises sønner og svigerdatter skulle komme ned til hende, så hun ikke skulle være alene, når hun kom ud fra operationsstuen. Alle omkostninger i forbindelse med hendes sønner og svigerdatters rejser blev betalt gennem en privat rejseforsikring. Hvis ikke Annelise Vestergaard og hendes mand havde tegnet en privat rejseforsikring, ville de selv skulle betale for både hjemtransport og for at få familien til at besøge Annelise Vestergaard under indlæggelsen. 

Venligt sygehuspersonale

”Jeg blev lidt bange, inden jeg skulle opereres. De to sygeplejersker så, at jeg havde tårer i øjnene og klappede mig og holdt mig i hånden, så de var utrolig søde. Da jeg kom på opvågningsstuen, var en af mine sønner i mellemtiden kommet derned, og det var rigtig dejligt,” siger hun.

Hun følte sig ikke på et eneste tidspunkt alene, mens hun var indlagt, for hun oplevede, at der fra Unitas Rejsers side og på grund af hendes private sygeforsikring blev taget hånd om hende fra start.  Personalet på sygehuset har Annelise Vestergaard også kun ros til overs for. Hun fik sin egen stue, og personalet var smilende og venlige, og selvom Annelise Vestergaard ikke kunne tale italiensk, var sproget ikke nogen barriere under indlæggelsen. Unitas Rejsers samarbejdspartner i Rom, Lene Baktoft, besøgte hende flere gange i løbet af de dage, hun var indlagt, og hun skrev en seddel med sætningerne: ”Jeg er tørstig”, ”jeg har smerter” og ”jeg skal på toilet”, og ud for hver sætning skrev hun, hvad det hed på italiensk. Hver gang Annelise havde brug for sygehuspersonalets hjælp, pegede hun på en af sætningerne, og ellers brugte hun fagter og sit skoleengelsk. I det hele taget var Lene Baktoft en stor og uvurderlig hjælp under hele indlæggelsen.

Før de andre rejsedeltagere tog hjem til Danmark, havde de samlet alle deres ugeblade sammen og gav dem til Annelise Vestergaard, så hun havde læsestof under indlæggelsen.

Hånd om situationen

Efter en uges tid var det tid til, at hun skulle flyves hjem til Danmark. En dansk sygeplejerske fra Falck kom til privathospitalet i Rom dagen før, Annelise Vestergaard skulle flyve. Også Annelises søn og svigerdatter var kommet derned, efter hendes første søn atter var taget tilbage til Danmark.  Den danske sygeplejerske informerede om, hvordan hjemturen ville komme til at forløbe og beroligede Annelise Vestergaard. Tidligt næste morgen gik turen til lufthavnen, og efter en mellemlanding i Tyskland nåede de til Billund, hvor der holdt en ambulance klar til at køre hende til Randers Sygehus. På sygehuset i Randers stod resten af Annelise Vestergaards familie klar til at tage imod hende og ønske hende velkommen hjem.

Selvom det var en voldsom oplevelse, har Annelise Vestergaard kun positive ting at sige om hele forløbet:
”Personalet på sygehuset i Rom var utrolig opmærksomme på mig. Sognerejseleder Hanna Vajhøj Poulsen var ligeledes god til at tage sig af alt det praktiske, og Flemming Kloster Poulsen tog sig af min mand, mens den tredje rejseleder Morten Bay-Mortensen tog på tur med resten af deltagerne. Også Unitas Rejsers samarbejdspartner i Rom, Lene Baktoft, var sød til at hjælpe mig,” siger hun.

Kort og orkidé

Og også resten af deltagerne på rejsen har gjort et uudsletteligt indtryk på Annelise Vestergaard. Da hun kom hjem fra Randers Sygehus, fik hun overrakt en hvid orkidé og et kort med hilsner fra alle deltagerne og et ”god bedring”.

”De havde skrevet kortet den sidste aften i Rom, og det var meget rørende at læse,” fortæller Annelise Vestergaard. 

Sådan er de nye regler

Fra 1. august 2014 er det ikke længere muligt at bruge det gule sygesikringsbevis, når du tager på ferie. I stedet skal du anskaffe dig Det Blå Kort og gerne en privat rejseforsikring. Det Blå Kort gælder ved ophold i op til et år i EU-landene og Norge, Liechtenstein, Schweiz og Island.

Med det gule sygesikringsbevis har det været reglen, at hvis man blev syg eller kom galt af sted i udlandet, fik man samme dækning og behandling, som hvis man var hjemme i Danmark. De danske regioner har betalt omkostningerne for hospital, lægehonorar og medicin og ikke mindst for en livline hjem til Danmark gennem SOS’s alarmcentral. Nu ligestilles alle danskere med andre EU-borgere, hvilket betyder, at vi bliver gæster i de andre lande og skal følge deres regler i forbindelse med sygdom. En af de vigtigste ændringer er, at man med de nye regler har opsagt kontrakten med SOS, så der ikke længere er en alarmcentral, man kan ringe hjem til, hvis man bliver syg i udlandet. 

Gouda Rejseforsikring aug 2014

Det anbefales derfor at tegne en privat sygeforsikring hos for eksempel Gouda Rejseforsikring, fordi Det Blå Kort ikke altid er tilstrækkeligt: 

  • I mange turistområder findes der nemlig ikke offentlige behandlingssteder, og privathospitalerne afviser det blå kort. Du vil selv skulle transportere dig til nærmeste offentlige hospital med Det Blå Kort.

  • Standarden på offentlige sygehuse kan være meget anderledes end danske forhold, fx i forhold til pleje, mad og service. I nogle lande fraråder Gouda endda, at man benytter sig af de offentlige hospitaler.

  • I nogle lande vil der være egenbetaling.

  • Der er ingen mulighed for at benytte en dansk alarmcentral med dansk lægehjælp.

  • Rejser du med Det Blå Kort som eneste forsikring, skal du også være opmærksom på, at eventuel hjemtransport til Danmark er for egen regning. Derfor bør du aldrig rejse uden en rejseforsikring, der som et minimum supplerer Det Blå Kort.

  • Med en privat rejseforsikring hos Gouda er det også muligt at ringe til en dansktalende alarmcentral hele døgnet. 

Læs mere om

Gouda Afbestillingsforsikring | Gouda Rejseforsikring | Det blå kort