Undervisningen bliver til virkelighed på skolerejsen

”Eleverne har fået rigtig meget ud af rejsen til Krakow. De er blevet mere oplyst og er mange gode oplevelser rigere".

Interview med Jane Axelsen, tysklærer på Friskolen Skallerup

At stå ansigt til ansigt med de steder man læser om i historiebøgerne, at få nye internationale bekendtskaber, at overskride grænser ved at rafte ned ad en vild flod og ikke mindst et nyfundet fællesskab på tværs af to klassetrin. Det var nogle af de ting Friskolen Skallerups rejse til Krakow førte til.

Bussen bumlede ad ujævne landeveje, lydniveauet i bussen faldt brat og blikkene fra de 17 elever fra Friskolen Skallerups 8.-9. klasse blev rettet forundret mod busruden og det polske landskab. Elevernes første møde med Polen stod i stor kontrast til deres vante omgivelser hjemme i Danmark. ”Skal vi køre sådan hele vejen?”, spurgte en elev. Skolerejsen til Krakow i Polen førte til rige oplevelser og erkendelser på flere plan for eleverne fra friskolen i Nordjylland.

”Vi vil gerne have, at eleverne lærer noget om sig selv, om det nære og om det globale. De skal ud og se og opleve andre kulturer. Friskolen Skallerup er en lille skole med omkring 100 elever ude på landet. Man kan være for bekymret for, at de lever for beskyttet her. Derfor er det vigtigt, at de har oplevet andre dele af verden, så de er bedre rustet til at begynde på en ungdomsuddannelse og det virkelige liv”, siger Jane Axelsen, som er tysklærer på Friskolen Skallerup.

Læs også: Skolerejse til Polen: At rejse er at lære

Inden rejsen til Krakow brugte Jane Axelsen meget tid på at forberede eleverne på, hvad det var for nogle steder, de skulle ned og besøge. Den lange bustur fra Danmark til Polen blev udnyttet konstruktivt i tre timers selskab med filmen ’Schindlers liste’. Og netop denne historie var nærliggende for, hvad eleverne skulle opleve. Med friske billeder på nethinden fra overgrebet mod jøderne i Polen under Anden verdenskrig kan man kun forestille sig, hvilke kuldegysninger det må give, når man pludselig står på stedet, hvor det hele skete dengang.

Fra Auschwitz til river rafting

”Auschwitz var en speciel oplevelse. Eleverne var trykkede og meget berørte af at besøge den gamle udryddelseslejr. Men det var en god oplevelse at se det i virkeligheden, særligt fordi de var så velforberedte hjemmefra. Så selvom guiderne ikke talte dansk, kunne eleverne nemt nikke genkendende til de ting, de forinden havde fremlagt og skrevet opgave om. Det gav dem erkendelsen af, at det ikke bare var en splatterfilm, men noget der skete i virkeligheden”, fortæller Jane Axelsen.

Efter et par tunge dage med historiske og spændende oplevelser i den gamle udryddelseslejr Auschwitz og på Schindlers fabrik prøvede eleverne grænser af i nogle lettere og mere frie luftlag. En del af programmet var nemlig også river rafting ned ad Dunajec-floden, som gav eleverne muligheden for at opleve det våde element og den fantastiske natur fra en helt anden vinkel.

”River rafting rykkede virkelig grænser for mange af eleverne. Bare det at skulle hoppe i en våddragt var en særlig oplevelse for nogle. Det var perfekt at kunne kombinere kulturelle besøg med fysiske aktiviteter, specielt fordi dagen forinden havde været tung. Så selvom det var fysisk hårdt, var det en befrielse for eleverne. Det var noget, de havde glædet sig rigtig meget til – og de blev i den grad bekræftet i, at det ikke var det samme som river rafting i Fårup Sommerland”, siger Jane Axelsen.

Friskolen Skallerup i Krakow. Unitas Rejser

Polske pennevenner på tysk

Det var ikke kun opfattelsen af river rafting, som ændrede sig for eleverne. Mange drog mod Krakow med idéen om, at Polen var et u-land. Selvom de bumlende, ujævne landeveje bekræftede det i første omgang, skulle den idé også ændre sig for eleverne. Polen er anderledes fra Danmark og rummer langt flere kontraster fra land til by. Inde i Krakow fik eleverne tid på egen hånd til at shoppe i et meget stort indkøbscenter, som gav dem et helt andet billede af Polen end forventet. Men noget helt specielt var også deres møde med nogle polske elever i Krakow, som skulle vise sig ikke at være så anderledes fra dem selv.

”Eleverne deltog i en engelsk time sammen med de polske elever, hvor de alle sammen skulle præsentere sig på engelsk og derefter oversætte til henholdsvis dansk og polsk. Det syntes de var fedt. Der gik ikke længe før de polske og danske elever udvekslede navne på facebook og instagram. Her oplevede de, at verden ikke er så stor, og at tingene faktisk godt kan lade sig gøre”, fortæller Jane Axelsen. 

Mange af eleverne fortæller, efter de er kommet hjem, at de stadig har kontakt til nogle af de polske elever, de mødte i Krakow. Det var også efter rejsen, at idéen om en venskabsskole spirede på Friskolen Skallerup. I dag har eleverne på Friskolen Skallerup pennevenner i Polen, som de skriver sammen med.

”De skriver på tysk, som er et fremmedsprog for både de danske og polske elever. På den måde får begge parter meget ud af det. Brevene startede som en del af tyskundervisningen og blev integreret som en naturlig del i det at kunne præsentere sig selv, forklare hvad man laver i sin fritid og beskrive sin familie. Nu skriver flere af eleverne med deres polske venner i fritiden. Det er en god måde at give dem indsigt i et andet lands kultur og undervisning, hvilket indgår som en del af deres dannelse”, forklarer Jane Axelsen.

Sammenholdet er vokset

Friskolen Skallerup tog afsted med både en 8. og en 9. klasse til Krakow. I starten af turen var der et skel imellem de ældste og de yngste elever, men allerede på busturen på vej til Polen blev der skabt nye relationer på tværs af elevgrupperne.

”Eleverne har fået rigtig meget ud af rejsen til Krakow. De er blevet mere oplyst og er mange gode oplevelser rigere. Men noget af det gode ved rejsen var helt sikkert også det nye bånd, der opstod mellem 8. og 9. klasse allerede på busturen. Der blev spillet spil, og de var rundt og snakke med nogle, de måske ikke troede, at de havde noget tilfælles med”, fortæller Jane Axelsen.

Den nye relation mellem de to klasser kom særligt til udtryk, da eleverne fra 9. klasse i deres dimissionstale senere på året takkede for det nye venskab med 8. klasse efter rejsen til Krakow.  

Jeg kunne ikke have gjort det selv

Det var første gang, Jane Axelsen rejste afsted med en skoleklasse til udlandet. Derfor var det en stor hjælp at kunne arrangere rejsen til Krakow i samarbejde med Unitas Rejser.

”Jeg kunne ikke have gjort det selv. Jeg havde en rigtig god dialog med Unitas Rejser. Hvis jeg havde spørgsmål, var der straks gode svar. Det var en god oplevelse, og jeg vil helt sikkert gøre det igen. Vi lavede sammen et program, hvor de kom med idéer, og vi fik det, som vi gerne ville have det. Rejsen var veltilrettelagt, så vi kunne forberede os godt hjemmefra. Jeg ønsker, at det næste elevhold får lov at opleve det samme”, siger Jane Axelsen. 

Klik nedenfor og se rejseforslag på

Studietur | Ski | Adventure og friluft | Storby

Er du interesseret i en studierejse med faglig dybde og kulturelt indhold, så læs mere her.