Covid-19

Nedenstående informationer er Unitas Rejsers erfaring og fortolkning, som vi håber, kan være med til en bedre forståelse af, de mange forbehold der kan være i forbindelse med at rejse og hvordan man skal forholde sig, når der er tale om Covid-19.

Vi har her samlet lidt af de vigtigste informationer, som kan være gode at vide, inden bestilling af din rejse.

Der findes 2 forskellige rejseformer.

FLIGHT ONLY:

Hvis I kun har købt flybilletter eller en transfer.

PAKKEREJSE:

En pakkerejse betyder, at du har købt en sammensat pakke af mindst 2 af følgende ydelser.

  • Transportform (fly, bus eller tog)
  • Ophold (overnatning på hotel, hostel, hytter etc.)
  • Billeje
  • Anden turistmæssig ydelse (hvis det er hovedformålet med turen, f.eks. hvis det er en yogatur, at formålet med turen er at komme ned og se en fodboldkamp eller en koncert)

Er du i tvivl om du har købt en pakkerejse, så tag endelig fat i os.

Hvad er en hæveret?

Når rejsen er købt som en pakkerejse, så er I beskyttet af pakkerejseloven – se loven her Hvis I skal benytte Jer af at hæve rejsen, og dermed få pengene tilbage for Jeres pakkerejse, forudsætter det at Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser. Dvs. at hvis det pågældende land I skal rejse til, bliver ændret fra grønt eller gult til orange eller rødt på udenrigsministeriets hjemmeside her, kan det betyde at I har hæveretten. Samtidigt skal I kunne sandsynliggøre at det også vil være aktuelt på afrejsedagen. Dog vil det være tæt på afrejsetidspunktet, før det kan fastslås om der er tale om en gebyrfri afbestilling fra Jeres side. Det vides ikke om det er 2, 7 eller 14 dage før.

Hvornår kan jeg bruge min hæveret?

Almindeligvis kigger man på det 7-14 dage før afrejse, men pga. den nuværende corona situation og kutyme fra udenrigsministeriet om opdateringer hvor torsdag, vil det være opdateringen på den sidste torsdag inden afrejse, man skal forvente. Desuden vil det være reglerne og mulighederne på det pågældende tidspunkt, hvor I vælge at annullere rejsen, der gælder. Selvom der så senere kommer en stramning fra for eks. UM, giver det jer ikke hæveretten. Bemærk dog, at I det øjeblik I melder fra hos os, så melder vi fra hos vore leverandører, og sagen er afsluttet. Kommer der senere en udmelding fra UM om ændret farve eller flyet udgår, er der ikke noget yderlig at få refunderet. Vi vil typisk have afmeldt flypladserne og vores ansvarsforsikring er inde og kigge på tidspunktet for afmelding i mailen fra jer, sammenholdt med opdateringen fra UM.

Hvad nu hvis Unitas Rejser ikke kan gennemføre pakkerejsen?

Hvis der er dele af rejsen, vi ikke kan gennemføre i forhold til, hvad I har købt i jeres pakkerejse, grundet nedlukning af flyruter eller ”ikke uvæsentlige turistmæssige ydelser”, så vil det også give hæveretten. Det vil vi tage i en dialog med jer om, hvad der er lukket, muligt og hvad der evt. kan komme i stedet. Her er det vigtigt, at de turistmæssige ydelser, er en del af pakken fra os. Det er ikke nok, at I har købt fly og hotel, som vi kan levere, og selv sørget for koncertbilletter og koncerten bliver aflyst.

Kan jeg bruge min hæveret, hvis jeg kun har booket flight only?

Nej, det er kun ved en pakkerejse, men ved flight only, så er det op til Jer at afgøre om I vil rejse, eller om I vil blive hjemme. Vælger I at bliver hjemme, er vi behjælpelige med at undersøge muligheden om at få refunderet skatter eller måske få flyttet rejsen til et senere tidspunkt, mod et gebyr.

Hvad nu hvis vi har købt en pakkerejse, men vi ikke har lyst til at rejse pga. situationen, kan vi så hæve rejsen og få pengene retur?

Hvis der ikke er hæveret jf. ovenstående, dvs. i tilfælde af ind- eller udrejseforbud, eller I ikke har lyst til at rejse, vil det blive betragtet som en almindelig afmelding jf. vores afbestillingsregler. I den nuværende situation vil der evt. være mulighed for at spare jer for udgifter, og i de tilfælde vil det være muligt at få noget refunderet af jeres rejse, men kun hvor vi kan fremtrylle besparelser fra vores underleverandører, ex skatter eller mindre mistet betaling til hoteller osv. Ofte vil vi kunne få mere overført til næste rejse, hvis I flytter rejsen til et andet tidspunkt, end hvis I helt afmelder.

Kan jeg ændre fra ét rejsemål til et andet?

Ønsker I at ændre destination, så tag fat i os, og vi vil være så behjælpelige som muligt. Dog inden for det råderum lovgivningen og vore underleverandører tillader os.

Hvad er så sandsynlighedsprincippet?

Hvis f.eks. du skal rejse om 2 måneder og hotellet du skal bo på er brændt, så er det sandsynligt, at hotellet ikke er der til afrejse og dermed kan du bruge din ret til at hæve rejsen. Dvs. i forbindelse med Covid-19, kan det være svært at sandsynliggøre, at en given destination er orange/rødt på den dag du skal rejse om f.eks. 30, 14, 7 eller 3 dage. Alt dette betyder, at hvis man har købt en pakkerejse, og man gerne vil gøre brug af sin ret til at hæve rejsen, så skal man samtidigt kunne sandsynliggøre, at der er Covid-19 i det land man skal rejse til, samtidigt med, at Udenrigsministeriet skal fraråde alle ikke-nødvendige rejser til det pågældende land.

Tom Berlin Hbf

KAN IKKE REJSE UD

Danske regler

Får vi som danskere forbud på at rejse ud af landet, grundet vores job, en lokal bestyrelse eller kommunes beslutning, så er det ikke en misligholdelse af rejsen fra vores side, og det giver derfor ikke hæveretten. I skal derimod tage fat i jeres forsikring (afbestilling), og høre om de dækker jeres afmelding af rejsen efter vores almindelige vilkår.

Andre landes regler

Det betragtes ikke som misligholdelse, hvis et land der er gul eller grøn på UMs liste, indfører indrejseforbud for danskere, eller for personer der har opholdt sig i X-land forud for den kommende rejse. Dermed vil I som udgangspunkt heller ikke kunne påberåbe jer hæveretten, og det vil derfor være en ganske almindelig afmelding af jeres rejse. I nogle tilfælde kan det være, at jeres forsikring (afbestilling) vil dække – spørg dem. Vi er naturligvis behjælpelige med at få mest muligt retur til jer, men kan ikke sikre noget.

UNDER DIN REJSE

Hvad betyder evakuering på rejsen?

Det betyder at man skal ud af landet med det samme. Her vil det være dit forsikringsselskab der evt. dækker de omkostninger det vil give for at komme hjem hurtigst muligt. Det er altså hverken udenrigsministeriet eller Unitas Rejser, der dækker dette, men vi hjælper gerne til.

Hvad nu hvis min rejse bliver afbrudt?

I det omfang at hjemrejsen bliver rykket til tidligere end den planlagte, vil I have ret til en dagsandel i refundering, også kaldet ”afbrudt rejse”. Dette krav vil typisk være et, vi skal indfri. Det beregnes med den samlede sum for rejsen, delt med samlede antal rejsedage x med det antal mistede dage.

Hvordan kommer jeg hjem hurtigst muligt?

Vi hjælper naturligvis enten jer eller forsikringsselskabet med at få den ordinære billet ændret, og alternativ får bekræftelse fra jeres forsikringsselskab om vilkårene, så vi kan booke nye pladser op til jer.

World with a mask

ÆNDRING ELLER ANNULLERING AF REJSEN
FLIGHT ONLY:

Kan jeg få penge retur for rejsen, hvis jeg ikke ønsker at rejse og dermed annullere mine flybilletter?

Nej, uanset farven ved UM, eller om der kommer indrejseforbud for jer til X-land, så har I ikke ret til refundering af jeres flybillet. Vi kan være behjælpelige med at søge skatterne retur, eller evt. få lov at ændre jeres rejse til et senere tidspunkt. Eneste tilfælde, hvor I kan få jeres billetter refunderet, er hvis flyet bliver annulleret.

Hvis flyselskabet annullere min flyrejse, kan jeg så få penge retur for rejsen?

Det eneste tilfælde, hvor I kan få jeres billetter refunderet, er hvis flyet bliver annulleret. Det gør det ikke automatisk, selvom der for eks. er indrejseforbud til USA for Europæer. I mister desuden evt. hoteller, eller hvad I ellers selv har booket på jeres tur. Det er flyselskabet ikke ansvarlig for. Betalingen retur til jer, vil ske efter vi har modtaget refunderingen fra flyselskabet, men det er et mellemværende mellem jer og flyselskabet. Går flyselskabet konkurs eller trækker de refunderingen, så får I det tab eller ventetid.

Hvis jeg annullere min flyrejse, og flyselskabet så senere annullere rejsen, kan jeg så stadig få penge retur?

Nej, afmelder I jeres fly, og flyselskabet senere aflyser flyet, er det reglerne på den dato I afmelder, der gælder. Det er der vi afmelder ved flyselskabet, og naturligvis kan det være med til at et selskab aflyser et fly. I kan ikke efterfølgende få alt refunderet, fordi flyet ikke fløj.


Send os endelig en e-mail eller ring og vi vil rådgive Jer så godt som muligt.

Vi prioriterer DIG!

Ovenstående er skrevet ud fra vores erfaring og forståelse, og dermed med forbehold for ændringer, misforståelser og manglende præciseringer – og der findes et væld af varianter på spørgsmål, og hver enkelt rejse er unik og kan have særlige forhold, der gør sig gældende og dermed adskiller sig fra en næsten identisk rejse.

For nærmere information omkring regler og muligheder, henvises til vores tidligere udgivne skrivelse omkring Covid-19. Læs mere her.

Corona World