Covid-19 information

- Pakkerejser

Vær opmærksom på…

Nedenstående informationer er Unitas Rejsers erfaring og fortolkning, som vi håber kan være med til give en bedre forståelse af de mange forbehold, der kan være i forbindelse med at rejse, samt hvordan man skal forholde sig, når der er tale om Covid-19.

Vi tager derfor forbehold for ændringer, misforståelser og manglende præciseringer. Der findes et væld af varianter på spørgsmål, og hver enkelt rejse er unik og kan have særlige forhold, der gør sig gældende og dermed adskiller sig fra en næsten identisk rejse.

Tryk på nedenstående overskrifter for at gå til det, du søger.

PakkerejserKan ikke rejse udUnder jeres rejse

Pakkerejser

Hvad er en pakkerejse?

En pakkerejse betyder, at du har købt en sammensat pakke af mindst 2 af følgende ydelser:

  • Transportform (fly, bus eller tog)
  • Ophold (overnatning på hotel, hostel, hytter m.m.)
  • Billeje
  • Anden turistmæssig ydelse (hvis det er hovedformålet med turen – f.eks. hvis formålet med turen er at komme ned og se en fodboldkamp eller en koncert)

Hvis du er i tvivl, om du har købt en pakkerejse, så tag endelig fat i os.

Hvad er en hæveret?

Når rejsen er købt som en pakkerejse, så er I beskyttet af pakkerejseloven. Hvis I skal benytte jer af at hæve rejsen og dermed få pengene tilbage for jeres pakkerejse, forudsætter det, at Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser. Dvs. hvis det pågældende land, I skal rejse til, bliver ændret fra grønt eller gult til orange eller rødt på Udenrigsministeriets hjemmeside, kan det betyde, at I har hæveret. Samtidigt skal I kunne sandsynliggøre, at det også vil være aktuelt på afrejsedagen. Dog vil det være tæt på afrejsetidspunktet, før det kan fastslås, om der er tale om en gebyrfri afbestilling fra jeres side. Det vides ikke om det er 2, 7 eller 14 dage før.

Hvornår kan jeg bruge min hæveret?

Almindeligvis kigger man på det 7-14 dage før afrejse, men pga. den nuværende coronasituation og kutyme fra udenrigsministeriet om opdateringer hver fredag, vil det være opdateringen på den sidste fredag inden afrejse, man skal forvente. Desuden vil det være reglerne og mulighederne på det pågældende tidspunkt, hvor I vælger at annullere rejsen, der gælder. Selvom der så senere kommer en stramning fra for f.eks. UM, giver det jer ikke hæveret. Bemærk dog, at i det øjeblik I melder fra hos os, så melder vi fra hos vores leverandører, og sagen er afsluttet. Kommer der senere en udmelding fra UM om ændret farve eller flyet udgår, er der ikke noget yderligere at få refunderet. Vi vil typisk have afmeldt flypladserne og vores ansvarsforsikring er inde og kigge på tidspunktet for afmelding i mailen fra jer sammenholdt med opdateringen fra UM.

Hvad nu hvis Unitas Rejser ikke kan gennemføre pakkerejsen?

Hvis der er dele af rejsen, vi ikke kan gennemføre i forhold til, hvad I har købt i jeres pakkerejse grundet nedlukning af flyruter, ”ikke uvæsentlige turistmæssige ydelser” eller en lockdown, så vil det også give hæveretten. Vi vil tage en dialog med jer om, hvad der er lukket, hvad der er muligt, og hvad der evt. kan komme i stedet. Her er det vigtigt, at de turistmæssige ydelser er en del af pakken fra os. Det er ikke nok, at I har købt fly og hotel, som vi kan levere og selv sørget for koncertbilletter, og koncerten bliver aflyst, eller I ikke har bestilt liftkort, og skiområdet er lukket.

Kan jeg bruge min hæveret, hvis jeg kun har booket Flight only?

Nej, det er kun ved en pakkerejse. Ved Flight only er det op til jer at afgøre, om I vil rejse, eller om I vil blive hjemme. Vælger I at bliver hjemme, er vi behjælpelige med at undersøge muligheden om at få refunderet skatter eller måske få flyttet rejsen til et senere tidspunkt – mod et gebyr. Læs mere om Flight only.

Kan vi hæve rejsen og få pengene retur, hvis vi har købt en pakkerejse men ikke har lyst til at rejse pga. situation?

Hvis der ikke er hæveret jf. ovenstående, dvs. i tilfælde af ind- eller udrejseforbud, eller I ikke har lyst til at rejse, vil det blive betragtet som en almindelig afmelding jf. vores afbestillingsregler. I den nuværende situation vil der evt. være mulighed for at spare jer for udgifter, og i de tilfælde vil det være muligt at få noget refunderet af jeres rejse, men kun hvor vi kan fremtrylle besparelser fra vores underleverandører, f.eks. skatter eller mindre mistet betaling til hoteller osv. Ofte vil vi kunne få mere overført til næste rejse, hvis I flytter rejsen til et andet tidspunkt, end hvis I afmelder helt.

Kan vi ændre rejsemålet til et andet?

Ønsker I at ændre destination, så tag fat i os, og vi vil være så behjælpelige som muligt. Dog inden for det råderum lovgivningen og vore underleverandører tillader os.

Hvad er sandsynlighedsprincippet?

Hvis I f.eks. skal rejse om 2 månede,r og hotellet, I skal bo på, er brændt, så er det sandsynligt, at hotellet ikke er der til afrejse, og dermed kan I bruge jeres ret til at hæve rejsen. Dvs. i forbindelse med Covid-19 kan det være svært at sandsynliggøre, at en given destination er orange/rød på den dag, I skal rejse om f.eks. 30, 14, 7 eller 3 dage. Alt dette betyder, at hvis man har købt en pakkerejse, og man gerne vil gøre brug af sin ret til at hæve rejsen, så skal man kunne sandsynliggøre, at der er Covid-19 i det land, man skal rejse til, samtidigt med at Udenrigsministeriet skal fraråde alle ikke-nødvendige rejser til det pågældende land.

Kan ikke rejse ud

Danske regler

Får vi som danskere forbud på at rejse ud af landet grundet vores job, en lokal bestyrelses eller kommunes beslutning, så er det ikke en misligholdelse af rejsen fra vores side, og det giver derfor ikke hæveret. I skal derimod tage fat i jeres forsikring (afbestilling) og høre, om de dækker jeres afmelding af rejsen efter vores almindelige vilkår. Der er forskel fra forsikringsselskab til forsikringsselskab, om de dækker. Gouda Rejseforsikring har udvidet deres dækning på afbestillingsforsikring frem til 31. december 2022 – Læs mere her.

Er du nærkontakt men ikke smittet, så er du ikke syg, og den almindelige afbestillingsforsikring vil ikke dække.

Andre landes regler

Det betragtes ikke som misligholdelse, hvis et land, der er gul eller grøn på Udenrigsministeriets liste, indfører indrejseforbud for danskere eller for personer, der har opholdt sig i et givent land forud for den kommende rejse. Vi ser også flere lande stramme kravene for indrejse. Eksempelvis at et gyldigt coronapas med færdig vaccination maksimalt gælder i 6 eller 9 måneder, at en negativ test ikke er nok osv.

Der vil I som udgangspunkt heller ikke kunne påberåbe jer hæveretten, og det vil derfor være en ganske almindelig afmelding af jeres rejse. I nogle tilfælde kan det være, at jeres forsikring (afbestilling) vil dække – spørg dem. Vi er naturligvis behjælpelige med at få mest muligt retur til jer men kan ikke sikre noget.

Under jeres rejse

Hvad betyder evakuering på rejsen?

Det betyder, at man skal ud af landet med det samme. Her vil det være jeres forsikringsselskab, der evt. dækker de omkostninger, det vil give for at komme hjem hurtigst muligt. Det er altså hverken Udenrigsministeriet eller Unitas Rejser, der dækker dette, men vi hjælper gerne til. De lande, som Udenrigsministeriet i den senere tid har markeret med orange eller rød farve, har ikke betydet evakuering. Som udgangspunkt betyder disse to farver et højere krav om test og isolation ved hjemkomsten, og at man skal rejse hjem som planlagt og lade være at rejse ud til landet.

Hvad nu hvis min rejse bliver afbrudt?

Hvis hjemrejsen bliver rykket til tidligere end planlagt, vil I have ret til en dagsandel i refundering, også kaldet ”afbrudt rejse”. Dette krav vil typisk være ét, vi skal indfri. Det beregnes som den samlede sum for rejsen delt med det samlede antal rejsedage gange med antal mistede dage.

Hvordan kommer jeg hjem hurtigst muligt?

Vi hjælper naturligvis enten jer eller forsikringsselskabet med at få den ordinære billet ændret og alternativ får bekræftelse fra jeres forsikringsselskab om vilkårene, så vi kan booke nye pladser op til jer.